Een poster die scoort

U overweegt een poster te laten maken? Naast digitale marketing; internet en social media kan ook een poster veel bijdragen aan de bekendheid van uw product, dienst of evenement. Het attendeert en herinnerd potentiële klanten en geeft de mogelijkheid heel lokaal en gericht te adverteren. Een belangrijk onderdeel dus van uw marketing mix.

Bij het maken van een poster zijn echter ook veel valkuilen. Een poster moet bovenal eenduidig, to-the-point en goed leesbaar zijn. Het zou zonde zijn als een poster zijn doel voorbij schiet en niet overkomt op de klant. Bijvoorbeeld door onduidelijke informatie; te vaag, of juist te veel en te ingewikkeld. Zonde van het geld! Hérojo Marketing kan u helpen met een design dat wel aanslaat. In één oogopslag de juiste informatie gepresenteerd om uw doelgroep te overtuigen.

Hoe gaat het ontwerpen van een poster in zijn werk? Een veelgebruikte methode voor de opbouw van posters is het AIDA-model, dat staat voor:

  • Attention. De poster dient de aandacht van de voorbijganger te trekken. Bijvoorbeeld door gebruik van een opvallende kleur die met de omgeving contrasteert (of hier juist mooi bij aansluit), een opvallende afbeelding of scherpzinnige tekst. Bij deze stap komt de meeste creativiteit kijken.
  • Interest. De volgende stap is het opwekken van belangstelling / interesse. Hier wordt concreet verteld wat het aanbod is. Bijvoorbeeld ‘een zomerfestival’.
  • Desire. Gaat specifiek in op de voordelen / toegevoegde waarde van het aanbod. Het overtuigen van potentiële klanten. In het geval van een festival kan dat bijvoorbeeld een super goede line-up zijn.
  • Action. Het aanzetten tot actie. Om bij het voorbeeld te blijven; hier wordt gecommuniceerd waar het evenement plaats zal vinden, wanneer en hoe de kaarten te verkrijgen zijn.

Iedere stap kan zowel visueel als tekstueel uitgelegd worden. Daarnaast kan bijvoorbeeld rekening gehouden worden met de ‘leesrichting’. Als bij een boek lezen mensen vaak automatisch van linksboven naar rechtsonder. Het is mooi als een poster ook een zekere ‘flow’ heeft. Uiteraard hoeft deze regel niet heel strikt genomen te worden; vormelementen kunnen immers ook een leesrichting vormen.

In een vroeg stadium kunnen al varianten gemaakt worden op de indeling. Met een collage kunnen beeldelementen bijvoorbeeld eenvoudig verschoven worden om zodoende tot een optimaal resultaat te komen. Dit proces kan uiteraard ook digitaal uitgevoerd worden.

Naast bovenstaande punten zijn er nog tal van andere punten om rekening met te houden; kleurgebruik, lettergrootte (ten opzichte van het posterformaat) of toepassing huisstijl. Al met al dus aardig wat punten om rekening mee te houden en des te belangrijker dit professioneel aan te pakken.

Hérojo marketing heeft veel ervaring met het integraal ontwerpen van posters en kan u helpen maximaal rendement uit uw campagne te halen. Niet alleen het ontwerp, maar ook het drukken van de posters is bij ons in goede handen. Informeer ook eens naar aanvullend promotiemateriaal als flyers. Wij wisselen graag een keer met u van gedachten en staan klaar om al uw vragen te beantwoorden. Samen maken we uw product succesvol!