Het belang van een goede huisstijl

Wat kom je in dit artikel te weten?

Maar al te vaak valt te zien dat bedrijven uitsluitend een logo gebruiken; welke vervolgens op al hun communicatiemiddelen wordt toegepast. Een mooi logo is uiteraard goed, maar maakt nog geen huisstijl!

Wat is dan wel een huisstijl? Een huisstijl omvat het geheel van logo, slogans, afbeeldingen, lettertypes, opmaak en kleurgebruik. Om het in 1 zin te vatten: een huisstijl communiceert de identiteit van uw bedrijf op uniforme wijze naar de buitenwereld. Het toepassen van een huisstijl bied veel voordelen, het loont dus de moeite hier de nodige aandacht aan te besteden.

Welke voordelen kan een huisstijl bieden?

  • Het vergroten van de herkenbaarheid van uw bedrijf; zowel online als offline. Wanneer mensen vaker huisstijl elementen zien die verwijzen naar uw bedrijf neemt de bekendheid toe. Uw bedrijf zal beter herinnerd worden. Algemeen bekend is dat herhaling bijdraagt aan het onthouden van dingen.
  • Merk positionering / imago. Duidelijk maken wat de normen/waarden van het bedrijf zijn. Zich duidelijk onderscheiden ten opzichte van de concurrentie.
  • Een groot bedrijf met meerdere afdelingen kan organisatorisch ingewikkeld zijn en soms onsamenhangend ogen. Een huisstijl kan helpen duidelijkheid te scheppen. Daarnaast kan het tussen medewerkers voor meer samenhorigheid zorgen als ze zich kunnen identificeren met een merk om trots op te zijn (bvb huisstijl doorgetrokken op bedrijfskleding).
  • Kostenbesparing en gebruiksgemak door het toepassen van templates. In bedrijven zonder specifieke huisstijl kunnen veel uren verloren gaat omdat iedereen zijn eigen plan trekt qua layouts; bijvoorbeeld een powerpoint of verslag. Allemaal dubbel werk dat met templates voorkomen kan worden. Grotere bedrijven hebben overigens vaak een communicatie afdeling die toeziet op het consistent toepassen van deze templates.
  • Een professionele uitstraling.

Een huisstijl kan doorgevoerd worden op zowel online- als offline marketing. Op gebied van online marketing kunt u denken aan een website, banner of logo. Bij offline kunt u denken aan visitekaartjes, flyers of posters. Overigens zijn dit slechts enkele voorbeelden; kijk vooral eens rond op onze website voor alle andere opties.

Indien u opzoek bent naar een nieuwe huisstijl, re-design of andere vragen heeft kunt u uiteraard contact opnemen voor een vrijblijvend advies. Voldoet uw bedrijf bijvoorbeeld aan bovenstaande huisstijl eisen? Of wat zou er beter kunnen? Wij maken graag met u een analyse van uw wensen met oog voor uw doelgroep.