5 tips voor opvallend drukwerk

Er wordt een hoop geld uitgegeven aan reclamemateriaal of ander drukwerk. Dit wordt gedaan met de bedoeling om iets onder de aandacht te brengen. Met deze tips zul je merken dat je folder of flyer een groter effect heeft en dat je visitekaartje bewaard wordt.

Val op door een andere vorm of afmetingen

Wil je een flyer bij de bewoners door de brievenbus deponeren, denk dan goed na over de maat en vorm. Een standaard a4tje als flyer valt niet op tussen een stapel reclamefolders. 

Heeft je flyer een afwijkende vorm zoals bijvoorbeeld een schuine kant dan trekt dit de aandacht en zal het veel sneller gelezen worden. Dit geld ook voor een folder met een afwijkende maat. Iets wat anders is, wordt interessant.

Visitekaartjes hebben jarenlang dezelfde afmetingen gehad. Dit is handig omdat het in de flip-over voor visite kaartjes past. Maar je visitekaartje en daardoor je naam, wordt onthouden als hij afwijkend is. 

Verleid door een tekst

De tekst op je drukwerk is erg belangrijk. Zorg dat de koptekst mensen nieuwsgierig maakt. Je bedoeling is dat je drukwerk of flyer gelezen wordt en dat bereik je door mensen hier toe te verleiden.

Bepaal van tevoren wat je doelgroep is en hoe je ze kunt bereiken. Verzin een pakkende koptekst en bedenk welke informatie je wilt geven. Een folder bevat meer informatie dan een flyer.

Wees niet bang voor kleur

Door het gebruik van kleur in je tekst en papierkeuze kun je opvallen. Het bepaalt het gevoel van de lezer. Hierbij is het ook weer belangrijk dat je het laat aansluiten op je doelgroep. 

Over het algemeen voelen mannen zich aangetrokken tot de donkere kleuren, vrouwen worden sneller verleidt tot aankoop als een folder gedrukt is op zachtere kleuren zoals lila, roze en crème. Kinderen worden blij als ze een flyer zien in een primaire kleur zoals rood, blauw of geel.

Beelden spreken

Een foto of afbeelding zorgt ervoor dat de tekst ondersteund wordt. Bedenk zelf maar eens wat je doet met een flyer in de brievenbus waar alleen tekst op staat. Meestal wordt het bekeken en verdwijnt het in de prullenbak. Veel mensen nemen niet de moeite om het helemaal te lezen.

Een flyer of folder waar foto’s of afbeeldingen zijn toegevoegd prikkelt je brein. Het nodigt uit om de tekst te lezen en het blijft beter hangen in je geheugen. De kans dat je een aankoop doet of bij het desbetreffende bedrijf gaat kijken is groter.

Papier in alle soorten en maten

Het papier waarop je boodschap gedrukt wordt is van groot belang. Bedenk eerst waarvoor je het wilt gebruiken. Is het voor een folder of flyer die bij iedereen in de brievenbus wordt gegooid dan kun je kiezen voor dunner papier. Dit vouw je gemakkelijk dubbel.

Wil je een professionele uitstraling geven aan je drukwerk dan kun je kiezen voor wat dikker papier. Er is papier verkrijgbaar in verschillende diktes en met structuur. 

Staat het milieu hoog bij je in het vaandel en wil je dit uitstralen dan kun je de keus maken  gerecycled papier te gebruiken.