Een logo is een grafische representatie van uw bedrijf. Logo’s kunnen globaal worden ingedeeld in woordmerken (bijvoorbeeld Facebook) of beeldmerken (bijvoorbeeld het vogeltje van Twitter). Vaak wordt een combinatie van woord- en beeldmerk gebruikt.
Een woordmerk kan de bedrijfsnaam voluit zijn of een afkorting (al dan niet met de letters ineen gevlochten). Het lettertype, de kleuren en vorm worden gebruikt om de identiteit van het bedrijf te bepalen/onderstrepen. Een mooi voorbeeld is het logo van Coca-cola.
Ook beeldmerken kunnen in tal van sub-categorieën worden ingedeeld, bijvoorbeeld: een mascotte (Michelin man), een abstract logo (Nike) of embleem (van een voetbalclub).
Aan een goed logo worden tal van eisen gesteld:
- Passend bij de doelgroep.
- De kracht van Hérojo Marketing ligt in de ervaring met zowel drukwerk als online media. De eisen die aan logo’s gesteld worden zijn afgelopen jaren flink veranderd. Om maar een voorbeeld te noemen: een logo dat goed leesbaar is op een poster of website kan na verschaling naar smartphone formaat niet meer duidelijk zijn. Daarnaast kan een ingewikkelde bedrijfsnaam resulteren in een moeilijk te onthouden of lastig te typen domeinnaam. Hérojo Marketing houdt wel rekening met deze online factoren.
- Een goed logo is vaak de kunst van het weglaten; hoe minder opsmuk hoe makkelijker te onthouden. Tekstueel gezien kan de bedrijfsnaam soms geheel weggelaten worden door de naam van het bedrijf visueel aan het logo te koppelen: denk aan Apple met een appel als logo.
- Onderscheidend vermogen. Een logo moet voldoende contrasterend zijn ten opzichte van de concurrentie.
- Natuurlijk kunnen er op lange termijn kleine nuance verschillen ontstaan, maar een goed logo is niet onderhevig aan allerlei trends. U wilt toch dat uw klanten ook over 10 jaar uw bedrijf nog herkennen?
Veel factoren dus om rekening mee te houden en belangrijk om hierin een goede afweging te maken. Hérojo Marketing is u graag van dienst bij het ontwerpen van een logo waarmee de juiste snaar geraakt wordt. Een re-design van een bestaand logo behoord uiteraard ook tot de mogelijkheden. Logo’s worden aangeleverd in de door u gewenste extensie en afmetingen. Tot slot zou overwogen kunnen worden de complete huisstijl van het bedrijf onder handen te nemen. Neem contact met ons op voor een vrijblijvend advies.